Tertiaire menu

Start inhoud
Standaard afbeelding voor nieuws.

ICT-rapport commissie Elias gepresenteerd

16/10/2014

De tijdelijke commissie ICT heeft haar eindrapport bekend gemaakt. In opdracht van de Tweede Kamer heeft de commissie-Elias onderzoek gedaan naar de problemen rond ICT-projecten bij de overheid.

De tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid constateert dat de rijksoverheid de besturing en beheersing van ICT-projecten niet op orde heeft. Dat blijkt uit het eindrapport van de commissie, dat woensdag 15 oktober aan Kamervoorzitter Van Miltenburg is aangeboden.

Chaotisch en ondoorzichtig

De tijdelijke commissie ICT heeft vanaf 2012 onderzoek gedaan naar ICT-projecten van de overheid. De rijksoverheid heeft de besturing en beheersing van projecten met een belangrijke ICT-component niet op orde, constateert de commissie. Het geheel van ICT-organisaties bij de rijksoverheid is chaotisch en ondoorzichtig. Taken en verantwoordelijkheden zijn versnipperd en onduidelijk. Ook de Tweede Kamer maakt haar controlerende taak niet waar door een gebrek aan deskundigheid op ICT-gebied en desinteresse voor het onderwerp. Bovendien schiet de informatievoorziening van het kabinet aan de Kamer regelmatig tekort.

Tien basisregels

De oprichting van een tijdelijke ICT-autoriteit zou volgens de commissie orde moeten brengen in de chaos. Dit Bureau ICT-toetsing (BIT) moet een kleine, efficiënte en slagvaardige organisatie worden. Alle projecten van de rijksoverheid boven de 5 miljoen euro waarbij de ICT-component een belangrijke rol speelt, moeten door het BIT getoetst worden aan de hand van tien basisregels. Deze regels zorgen ervoor dat goed wordt nagedacht over het hoe en waarom van een ICT-project, vóórdat het van start gaat.

Het eindrapport met alle bijbehorende stukken staat op de pagina van de tijdelijke commissie ICT. Ook een samenvattend persbericht en de speech van commissievoorzitter Ton Elias zijn daar terug te vinden.

Deel deze pagina